Friday, December 3, 2010

AUTOBIOGRAFI

Aku Sebuah Buku

Aku sebuah robot. Namaku ‘Cekap Setia’. Aku dicipta oleh sekumpulan jurutera tempatan. Tujuan aku dicipta ialah untuk membantu golongan orang kurang upaya.

Aku dicipta dengan pelbagai keistimewaan atau fungsi, sebagaimana yang dikehendaki oleh penggunnya. Aku dicipta untuk membantu tuanku yang cacat penglihatan. Aku mampu membantu menyelesaikan masalah tuan aku.

Tuan aku telah membelanjakan hampir RM 100 000,00 untuk menciptakan aku. Dengan kos yang mahal itu membolehkan aku mempunyai pelbagai fungsi, terutama dalam membuat kerja-kerja di rumah seperti memasak dan mengemas rumah.

Pada suatu hari tuan aku telah membawa aku membeli belah. Kulihat semua mata tertumpu ke arah aku dan tuan aku. Apa tidaknya, apabila tuan aku menyuruh aku memilih barang-barang yang hendak dibeli, dengan pantas aku berjaya mendapatkannya.

Peristiwa yang mencabar hidupku ialah apabila aku berjaya menggagalkan satu rompakan di sebuah bank. Ketika itu tuan aku sedang berurusan di sebuah bank tiba-tiba sekumpulan perompak bersenjata api menyerbu bank tersebut. Apa lagi aku pun merampas senjata itu dengan kuasa magnetku yang kuat.

Kini aku dihantar semula kepada pereka ciptanya untuk ditingkatkan fungsi dan keupayaan aku. Aku yakin selepas ini aku dapat membantu tuan aku dengan lebih baik lagi.


Aku Ikan Kelisa

Aku ikan Kelisa. Sisikku berwarna kekuning-kuningan seperti emas, Mataku besar dan bulat. Aku seekor ikan yang comel. Aku tinggal di dalam balang yang cantik.

Aku berasal dari sebuah anak sungai di Taman Negara. Aku telah ditangkap oleh seorang pemburu kelisa lalu menjualnya kepada tuan aku sekarang dengan harga RM 1000.00. Ketika itu usiaku baru sembilan bulan.

Aku sangat kecewa ketika itu. Aku sangat benci dengan manusia yang hanya mengejar keuntungan semata-mata. Aku terpaksa berpisah dengan rakan-rakanku yang bebas bermain di celah-celah batu di dalam air yang dingin di tengah rimba.Tetapi kini aku sangat sayang dengan tuan aku.

Tuan aku, telah menjaga aku dengan baik. Air di dalam balang tempat tinggalku sentiasa bersih. Aku juga sentiasa kenyang kerana sentisa mendapat makanan yang bermutu tinggi. Tuan aku suka melihat aku berenang-renang ke sana ke mari.

Kecantikan sisikku yang berkilau-kilauan membuatkan rakan-rakan tuan aku terpegun dan sentiasa memuji-muji kecantikanku. Tuan aku bertambah sayang kepada aku, walaupun dia telah ditawarkan RM 20 000.00 untuk membeli aku.

Kehidupanku gembira sekali. Tuan akau terus menjaga aku dengan penuh kasih sayang. Aku sangat sayang kepadanya.

No comments:

Post a Comment